:: Allahumma solli a'ala Saidina Muhammad

Bercinta hingga ke syurga.. Ameen

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, March 25, 2010

TAHMID..


Keheningan pagi menggamit ketenangan jauh disudut hati Hanan. Alhamdulillah. Tenang, amat tenang. Subahanallah. Tidak pernah terasa setenang ini. Hanan kembali sujud, tanda syukur atas nikmat ketenangan ini. Betapa terasa besarnya nikmat ketenangan jiwa. Walau diri dilanda sebesar mana mehnah tribulasi, Allah telah mengurniakan kekuatan dengan dicampakkan ketenangan dilubuk hati ini, mengatasi segala perasaan lain. Terus menerus dengan ucapan tahmid yang tidak putus-putus keluar di bibir Hanan..

Seusai tahajud, Hanan melipat sejadah dan menanggalkan kain telekung. Hanan mencapai jam tangannya di atas meja belajar. 5.30pagi. Masih awal. “ambil sunnah” Getus hati Hanan. Menjadi amalan Hanan, dia akan tidur sebentar sebelum masuk waktu subuh sebagaimana sunnah nabi.

Hanan membelek-belek helaian kitab risalah Qusyairiyah. Kitab yang menjadi ‘sahabat’ karib Hanan sejak kebelakangan ini. Cukup memberi didikan dan pengajaran kepada Hanan setiap daripada bait-bait kata yang terdapat di dalam kitab tersebut.

Terasa semakin hampir dengan pencarian ‘teman’ hidup yang selama ini Hanan tercari-cari. ‘Teman’ yang memberi kesenangan pada jiwa walau kesusahan dilalui jasad, ‘teman’ yang memberi kedamaian jiwa walaupun disaat suasana ribut melanda, ketenangan pada jiwa disaat keadaan tidak menentu ‘cuacanya’, memberikan kecukupan pada jiwa walaupun kehendak nafsu tidak pernah berkesudahan. Walaupun beribu kali Hanan mengucapkan tahmin kepada Allah, dia tahu bahawa tidak akan menyamai kurniaanNya, nikmat ketenangan yang dirasainya ini.

Diberi kesempatan hidup digedung ilmu mendekatkan lagi jalinan hubungan dengan ‘teman’ yang dicarinya selama ini. Dulunya menjadi kesukaran bagi diri Hanan untuk memahami ‘teman’. Kini, Allah telah menyingkap sedikit-demi sedikit kemudahan dan keringanan untuk terus akrab bersahabat baik dengan ‘teman’. Semakin didekati, semakin menghidupkan jiwa hamba, menyedarkan diri untuk terus-menerus hidup dalam suasana hidup berTuhan.

“Ya Allah.. kekalkan ‘teman’ ini sehingga ke akhirnya.. hingga ke syurga.. menjadi saksi bagi diriku.. yang sentiasa mengharapkan keampunanMu dan sentiasa rindu untuk terus hidup dalam nikmat bersyariat, di kekalkan hidup dan mati dalam Iman dan Islam”. Doa yang tidak pernah lekang dari bibir Hanan setiap kali tahajjud.

Menjadi kebiasaan Hanan untuk mencatat di diari kesayangnya mengenai ‘teman-temannya’ yang semakin hari semakin bertambah. “Mudah-mudahan aku ikhlas menjadikan semua teman-temanku ini sebagai sahabatku”. Hanan tersenyum sendirian. Dia kembali menutup diari dan meletakkan kembali diarinya di barisan buku-buku pelajarannnya. Alhamdulillah..

“Apabila seseorang manusia itu meninggal, maka terputuslah pahala segala amalannya melainkan tiga amalan yang kekal berterusan walaupun selepas kematian, iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak soleh kepada ibu bapanya.” (Riwayat Muslim)

::Islah diri::

No comments:

"Al-Muhasibi : Tiap-tiap sesuatu ada nilainya, nilai manusia ialah akal dan nilai akal ialah sabar."