:: Allahumma solli a'ala Saidina Muhammad

Bercinta hingga ke syurga.. Ameen

Daisypath Anniversary tickers

Friday, March 12, 2010

Motivasi diri

Saya hanya mahu redha Allah. MengenaliNya, mencintaiNya, merinduiNya, takut hanya padaNya. Ia bukan suatu yang mudah.. Maharnya sangat tinggi dan perlukan tadhiyyah yang tinggi jua..


::Rindu kaabah, mudah-mudahan diberi kesempatan untuk berkunjung ke sana::


Masih teringat niat mula-mula semasa menjejak kaki ke Universiti. “Aku bertekad untuk belajar supaya aku lebih mengenal Pencipta. Patuh dan taat pada suruhan dan laranganNya”.



Saya amat teruja bila di dalam kuliah-kuliah subjek tasawuf. Subjek yang paling diminati. Waktu 1st Year ambil subjek akhlak dan tasawuf, 2nd Year belajar pula mengenai tarekat, kajian aqidah dan lain-lain, dan sekarang belajar mengenai tasawuf perbanding, kajian tasawuf sunni falsafi dan lain-lain. Memang seronok belajar subjek-subjek ni.



Patut la pelajar jabatan lain kata kalau belajar usuluddin ni akan rasa diawang-awangan. Hehe.. ada juga kebenarannya. Sebab semuanya berkaitan dengan hati. Mendidik hati, mengenali ulama’ tasawuf, sufi-sufi, membentuk akhlak diri. Berbincangg mengenai perkara yang non-meterial.



Aplikasi ilmu. Belajar memang mudah. Mana tak mudah, kita mendengar yang bercakap pensyarah. Pensyarah berdiri dihadapan, kita selesa bersandar di kerusi sambil mendengar. Kadang-kadang ada yang mengantuk tersengguk-sengguk menahan mata, mungkin tak faham menyebabkan boring atau tidur lewat. Namun, aplikasi ilmu perlu dititik beratkan supaya ilmu itu terpahat dalam ingatan bukan dikertas-kertas nota sahaja (nasihat pada diri). Saya tidak menuding pada sesiapa, hanya sekadar suka untuk menasihati diri sendiri.





Mengimbau memori lalu



Masih teringat kata-kata kakak saya ketika saya ditingkatan dua, tam (gelaran kakak saya), memang agak tegas. Pernah satu ketika, mintak keputusan periksa saya, “tengok.. tak adil pada ilmu”. Saya terkesima, “kenapa?”(persoalan dalam hati). “Ada A, B,C…bla, bla”. Panjang nasihatnya. Itu dulu, sekarang dah besar-besar, dah tak macam dulu. Dulu tam bujang, sekarang dah berkeluarga (cepat je masa berlalu). Leteran beralih pada anak-anak pula, supaya mereka menjadi insan yang berguna. =)



Kesibukan di“dunia kampus”, kadang-kadang menyebabkan kita tidak adil pada ilmu. Disebabkan kelemahan diri sendiri untuk mengurus diri dan masa. Bila tengok keputusan periksa bagi setiap sem, mesti teringat waktu zaman sekolah dulu, teringat pada pesanan dan nasihat tam. Setiap sem baru, saya akan memperbaharui azam dan tekad. Niat asal ketika mula-mula masuk universiti, masih menjadi tunjang di medan akademik ni. (saya memang sayang sangat pada mak, abah, abang-abang, dan kakak-kakak saya).





Terus, terus, terus kehadapan..

Alhamdulillah, masih ada rasa syukur untuk keptusan sem-sem lepas. Masih berbaki satu sem. Ya, kita perlu berusaha lebih untuk sem ini.



Kita perlu menguasai ilmu didewan-dewan kuliah disamping ilmu-ilmu lain dijadikan nilai tambah pada diri (ilmu yang kita perolehi secara tidak formal).



Saya tidak pernah merasai sekolah agama dulu, cukup manis bila seketika diberi kesempatan untuk belajar dibumi barakah, bumi waqafan, menjadi titik tolak untuk kehidupan selepas itu.



Subahanallah.. Alhamdulillah, mungkin ini hanya sedikit sahaja bila Allah campakkan rasa manisnya Iman dan indahnya hidup dalam Islam, kadang-kadang mampu untuk menjadikan kita sebak (terharu). Sungguh besar nikmat yang Allah berikan, walaupun kadang-kadang diri ini selalu lalai dan kadang-kadang mengulangi kesalahan yang berulang. Semua yang saya coretkan ini hanya sekadar motivasi diri, tidak ada kena mengena dengan sesiapa.. Sejak akhir-akhir ini selalu sahaja terasa sedikit (-_-) ….. Haha.. Nak bangunkan diri, sebelum terlena, takut terlena yang panjang.



“Ya Allah, aku takut menjadi lebih teruk dari sebelumnya.. bantulah diri ini untuk sentiasa berusaha mengislah diri ke arah yang lebih baik, menjadikanku lebih tunduk dan patuh padaMu. Kesudahan yang baik.. Amin..”

No comments:

"Al-Muhasibi : Tiap-tiap sesuatu ada nilainya, nilai manusia ialah akal dan nilai akal ialah sabar."