:: Allahumma solli a'ala Saidina Muhammad

Bercinta hingga ke syurga.. Ameen

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, March 16, 2010

ADAB

Alhamdulillah.. sangat bersyukur dengan segala nikmat kurniaan Allah.. Masih ada “segunung” kasih sayangNya, memberi kesempatan untuk saya merasai nikmat-nikmat kurniaanNya walaupun kadang-kadang lalai dan tersasar, namun rahmat dan kasih sayangNya sering menyedarkan kembali jiwa ini..

Antara nikmat kurniaan Allah..

Usrah semalam menyedarkan saya mengenai konsep ilmu. Mungkin sebelum ini saya menyatakan perlunya penguasaan ilmu. Tetapi alangkah ruginya diri saya sekiranya ilmu banyak dikuasai tapi tidak mampu untuk mempertingkatkan adab.

Usrah semalam berkisar tentang hadis yang pertama dari hadis dua puluh. Huraian mengenai hadis tersebut, iaitu hadis niat. Disamping itu disentuh mengenai konsep belajar adalah untuk mendapatkan adab. Semakin tinggi ilmu seharusnya semakin tinggi pula adab kita.

Saya ingin mengulangi apa yang telah disampai kepada saya, kepada sesiapa sahaja yang sudi untuk membaca entri kali ini. Segala yang saya catatkan ini bukan datang dari “kalam” dari saya sendiri tapi bertujuan untuk menyampaikan apa yang telah disampaikan kepada saya supaya ada manfaatnya antara kita.

Ada kata-kata dari seorang ulama yang mengibaratkan ilmu dan adab ibarat adunan roti iaitu tepung dan garam. Ilmu umpama garam dan adab adalah tepungnya. Manakala yang menguli tepung dan garam tersebut adalah kita.

Sekiranya ilmu lebih tapi adab tidak ada atau kurang maka akan masin lah roti dan memberi kesan kepada pemakannya mungkin juga boleh menyebabkan darah tinggi atau penyakit-penyakit lain. Tidak boleh juga adab tanpa ilmu. Kedua-dua bersifat saling memerlukan.

Adab adalah pancaran daripada kejernihan hati dalam pengaplikasian ilmu dalam kehidupan. Walaupun ilmu yang didapati sedikit tapi adab daripada ilmu yang diaplikasi lebih berganda-ganda untuk menunjukkan benar-brnar kita menghayati sesuatu ilmu yang didapati.

Naqib menyedarkan saya, apabila dia menanyakan. “Adakah antum semua sudah mengamalkan syahadah yang telah dijelaskan tentang konsepnya pada usrah yang lepas?”. Tiada jawapan hanya senyap, termasuk saya. Tiada pengaplikasian maka sia-sialah ilmu.

InsyaAllah, saya menyeru diri saya dan anda yang membaca entri kali ini untuk mengaplikasiakn sedikit ilmu yang saya dapat ini untuk menjadi amalan dan sama-sama kita hayati untuk kita lebih mengenal Allah.

Saya mengulangi kata-kata yang sampai ke telinga saya, dan Alhamdulillah masih terpahat diakal dan terkesan dihati untuk saya dan anda sama-sama untuk menghayati ilmu untuk mendapatkan adab dan seterusnya dapat mengenali Allah dengan sebenar-benar “pengenalan”.

Sekadar menyampaikan dan sekadar perkongsian. Tangan ini yang akan dipersoalkan kelak di atas apa yang telah ditekan ke atas setiap huruf di “keyboard”. Wallahu a’lam.

::seinfiniti syukur::

No comments:

"Al-Muhasibi : Tiap-tiap sesuatu ada nilainya, nilai manusia ialah akal dan nilai akal ialah sabar."