:: Allahumma solli a'ala Saidina Muhammad

Bercinta hingga ke syurga.. Ameen

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, March 21, 2010

Bingit...

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani…

Kelas tutorial tasawuf perbandingan hari ini sedikit bingit.. Saya dan sahabat-sahabat lain juga merasakan ada perbezaan suasananya dengan hari-hari lain. Tambahan tajuk perbentangan agak sedikit kontroversi “Konsep hub al-Ilahi dalam tasawuf dan konsep Love dalam kerohanian kristian”. Saya dan sahabat-sahabat pembentang juga sudah menduga, tentu sahaja kami akan ditanya mengenai tajuk perbentangan kami ini dengan pelbagai persoalan.

Cuma saya sedikit terkilan dengan diri saya sendiri, mungkin disebabkan kelemahan dalam penyampaian saya tadi ada segelintir dikalangan sahabat di dalam kelas tutorial tidak memahami maksud sebenar apa yang ingin disampaikan.

Lontaran saya mengenai adab yang saya kongsikan kepada sahabat-sahabat di dalam kelas tadi adalah untuk renungan bersama dan muhasabah diri saya dan sahabat-sahabat bukan tujukan untuk menuding jari kepada mana-mana individu di dalam kelas.

Penyataan saya bahawa “saya hanya menyampaikan apa yang telah disampaikan kepada saya untuk dikongsikan bersama… bukan daripada kata-kata saya …” bukan bermaksud saya tidak bertanggungjawab dengan apa yang telah saya perkatakan. Ya, saya mendengar tadi, ada yang beranggapan sedemikian. Mengatakan saya tidak mahu bertanggungjawab dengan apa yang telah saya perkatakan. Saya beristighfar di dalam hati.. Mohon maaf andai itu adalah keterlanjuran saya dalam berbicara.

Cuma saya ingin mengaplikasikan konsep ilmu, “sedikit” ilmu yang saya dapat di dalam usrah tempoh hari menyedarkan saya untuk amanah dalam menyampaikan ilmu, supaya saya tidak “mencuri” kata-kata orang lain. Saya katakan “bahawa ini adalah daripada kata-kata ulama…….. bukan dari kata-kata saya” adalah untuk menjaga kesucian ilmu, bukan sebab saya tidak mahu bertanggungjawab dengan kata-kata saya.

Siapalah saya untuk mengatakan sesuatu yang mengandungi begitu banyak hikmah dan pelajaran yang dapat di ambil. Saya bukan insan yang hebat, sekadar berusaha menyampaikan ilmu yang telah disampaikan kepada saya.

Tapi masih ada rasa syukur di dalam hati ini, saya suka dengan suasana tadi, sedikit hidup dan menyedarkan diri saya bahawa banyak lagi kelompangan pada diri yang perlu diperbaiki. Alhamdulillah..

Mungkin, tadi kesuntukan masa untuk sahabat-sahabat mengajukan persoalan yang berlegar difikiran. Semua sudah bersetuju untuk kita melanjutkan persoalan dan perbentangan kami ini pada minggu akan datang. Semoga ia akan menjadi medan untuk kita bertawajjuh dengan ilmu, iaitu bertawajjuh dari hati (jiwa) dan mendalami ilmu untuk mempertingkatkan adab (mempertingkatkan adab dengan Allah, Rasul dan adab sesama kita). Wallahu a’lam.. Islah diri...

::Jadikanlah apa yang kami lakukan ini adalah termasuk di dalam amal soleh..ameen::

No comments:

"Al-Muhasibi : Tiap-tiap sesuatu ada nilainya, nilai manusia ialah akal dan nilai akal ialah sabar."