:: Allahumma solli a'ala Saidina Muhammad

Bercinta hingga ke syurga.. Ameen

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, July 20, 2010

~Diam~

Kadang-kadang, berdiam diri lebih baik untuk memahamkan seseorang dan menenangkan suasana. Tidak semestinya kita perlu sentiasa berusaha memberi penerangan dan penjelasan. Pengalaman membuatkan saya lebih matang. Seiring dengan itu juga, memberi kesedaran pada diri saya tentang peningkatan usia dan hampirnya kita dengan penghujung usia kita. Peningkatan nilai digit pada usia bukan sahaja meningkatkan nilaian kiraan angka tetapi mengurangkan nilaian ‘umur’ kita.

Subahanallah..

Terkadang, saya juga ‘lemas’ dengan sikap anak didik saya. Puas menegur, akhir sekali saya mengambil keputusan mendiamkan diri. Rupanya, diam juga adalah ‘nasihat yang baik’. Lebih fokus di dalam kelas. Kadang-kadang kita juga lebih banyak mempelajari dengan cara begini. Namun ada juga perasaan kasih yang amat kepada anak-anak didik yang sangat memberi perhatian dan menghargai kita ketika sesi pembelajaran (bukan niat hati untuk pilih kasih).

Ya Allah..

Berikanku kefahaman dalam mempelajari dan menyampaikan ilmuMu,

Berikan juga kepada mereka kefahaman dalam menimba ilmuMu.. Ameen.



Jom Layannn... (^_^)


No comments:

"Al-Muhasibi : Tiap-tiap sesuatu ada nilainya, nilai manusia ialah akal dan nilai akal ialah sabar."