:: Allahumma solli a'ala Saidina Muhammad

Bercinta hingga ke syurga.. Ameen

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, November 4, 2009

Sejarah : pengajaran dan teladan buat diri & teman-teman

Istilah thiqah menurut pendapat sesetengah ulama’ adalah lebih tinggi daripada kedudukan ‘sidq’ (jujur). Menurut kebanyakan ahli hadis merujuk kepada seseorang yang sangat jujur, wara’, dan jauh dari bid’ah yang berat.

Antara tokoh yang diyakin kethiqahannya ialah Ibrahim bin Adham. Beliau dikatakan seorang yang thiqah , dapat dipercayai, dan salah seorang abid yang sangat zuhud. Sehinggakan ada pendapat mengatakan sekiranya ada orang yang thiqah meriwayatkan hadis dari beliau maka hadis tersebut adalah sahih. Beliau sangat benar dalam iktiqad, mentauhidkan Allah, amat mentaati suruhan Allah dan meniggalkan larangan Allah.

Istilah tiqah kerap juga digunakan oleh teman-teman penulis. Mungkin kadang-kadang ditafsirkan dengan makna yang bermacam antaranya sebagai tanda keyakinan kita dan kepercayaan kita dalam bersahabat, begerak kerja, melaksanakan amanah dan seangkatan dengannya. Antara ayat yang biasa penulis mendengar:

“Ana thiqah kat enta/i…”
“Ana yakin dan thiqah kat sahabat kita nie untuk ….”
“Ana bagitahu kat enta/i sebab ana thiqah kat enta/i sebagai sahabat ana….”
Dan macam-macam versi lagi. Begitu juga bila keadaannya bila menilai seseorang itu, kadang-kadang meletakkan tahap kethiqahannya. Ntahlah, apa sebenarnya nilaian thiqah kita yang sebenarnya (tanya pada diri).

Adakah thiqah sekadar keyakinan kita dan percayanya kita dalam bersahabat atau bagaimana? (Penulis akan biarkan persoalan ini berlegar-legar dibenak fikiran penulis sehingga penulis mendapat jawapan yang meyakinkan).


::Allahumma faqqihna fi din::

No comments:

"Al-Muhasibi : Tiap-tiap sesuatu ada nilainya, nilai manusia ialah akal dan nilai akal ialah sabar."