:: Allahumma solli a'ala Saidina Muhammad

Bercinta hingga ke syurga.. Ameen

Daisypath Anniversary tickers

Monday, March 1, 2010

Renew Syahadah..

Alhamdulillah, terisi sedikit kelompangan hati, ubat bagi hati yang amat mudah terdedah dengan “virus” yang pelbagai yang boleh merosakkan sistem “antibody” kekuatan kerohanian diri. Perkongsian yang menarik untuk usrah kali ini. Naqib memberi penjelasan mengenai akidah ahli sunnah. Antara elemen perbincangan yang memberi kesan pada saya adalah berkaitan dengan renew syahadah.

Banyak dikalangan kita yang menggelar pejuang agama terlepas pandang mengenai perkara ini.

“Adakah syahadah terbahagi kepada dua pembahagian wajib dan sunat sebagaimana rukun-rukun Islam yang lain?” soal naqib.

“Ya” Ringkas jawapan dari semua.

Tajuk yang santai, tapi mempunyai “berat” timbangannya, menjadi titik tolak pada keislaman dan keimanan seseorang muslim. Target kita bukan sekadar muslim, ataupun menjadi soleh akan tetapi perlu berazam untuk menjadi muslih, yang dapat memperbaiki diri dan orang lain ke arah yang lebih baik, terutama dalam aspek mengenal Allah dengan lebih mendalam sehingga mampu memaparkan “hamba” yang sebenar-benarNya dalam konsep ta’abud kepadaNya.

RENEW SYAHADAH

Syahadah sebagai perkara pokok, menjadi tunjang. Syahadah umumnya mengetahui, adalah sebagai bukti keimanan hamba kepada Allah. Kadang-kadang kita tersasar di antara dua penyebab bagi sesuatu perkara. Penyebab kepada kegagalan, kemenangan, kecemerlangan, kedukaan dan segala macam lagi. Meletakkan penyebab kegemilangan kita kepada keupayaan diri sebagai penyebab utama.

Kadang-kadang kita megah dengan potensi diri, merasa diri hebat dan sebagainya. Ini adalah’ antara perkara yang memerlukan kepada renew syahadah supaya kita kembalikan kepada fitrah hidup bertuhan, segala-galanya yang kita hadapi dihari-hari ini adalah daripadaNya. DaripadaNya ia datang, dan kepadaNya jua ia dikembalikan. Sepatutnya ucapn ini bukan sahaja diucapkan apabila mndengar kematian, akan tetapi perlu diaplikasikan dalam kehidupan agar kita merasa “dekat” denganNya. Maka, segala gerak kerja Islam yang kita lakukan adalah dalam ruang lingkup untuk mengejar mardhatillah dan mencapai ma’rifatullah.

Mengamalkan syahadah, dengan penuh kefahaman dan kesedaran mampu mewujudkan jiwa “hamba”. Menyingkap ta’abud hamba kepada Maha agung, Maha kuasa atas tiap-tiap sesuatu. Meruntuhkan jahiliyyah, meruntuhkan juga elemen “jahiliyyah” moden pada diri.

Terngiang-giang lagi ceramah dr Fadzilah kamsah mengenai pendekatan kita untuk meyakini akan qada’ qadar Allah. Apabila ditimpa musibah yang berbentuk kedukaan ,kehilangan dan sebagainya disarankan untuk melakukan tiga step berikut :

1) Mengucapkan kalimah “innalillahi wa inna ilaihirajiu’n”

2) Mengucapkan dengan penuh keyakinan dan sepenuh perasaan “ Ya Allah aku redha dengan ujian ini”

3) Mengucapkan juga “ Ya Allah, gantikan yang lebih baik bagiku agar aku dapat lebih mengenaliMu”

Setiap kita punya sejarah hidup, kita insan terpilih untuk diberi nikmat dan ujian pada sejarah hidup kita yang lalu. Pengislahan yang berterusan perlu dilakukan agar kita mampu menyingkap nilaian “hamba” yang sebenar di sisiNya. Mungkin dosa dan keterlanjuran dahulu adalah tarbiyah Allah sebagai mana untuk memahamkan kita antara dosa dan pahala, begitu juga sebagaimana kita tidak akan kenal Islam sebelum mengetahui apa itu jahiliyyah. Kita tidak akan kenal diri kita, sebelum kita mengenal musuh kita iaitu syaitan laknatullah.

Wallahu a’lam..

No comments:

"Al-Muhasibi : Tiap-tiap sesuatu ada nilainya, nilai manusia ialah akal dan nilai akal ialah sabar."