:: Allahumma solli a'ala Saidina Muhammad

Bercinta hingga ke syurga.. Ameen

Daisypath Anniversary tickers

Monday, December 1, 2008

Hati...



Hati.. Segala-galanya bermula daripada hati.. di sini lah bermula niat baik atau buruk. Setiap perbuatan dan tingkah laku adalah berdasarkan apa yang diniatkan. Benarlah sabda nabi : "innamal a'maalu bilniat".

Mendidik hati... bagaimana ingin mendidik hati? Dari hatilah akan melahirkan sebenar-benar cinta iaitu cinta pada Allah dan Rasul.. Mengimbau kisah silam penulis, ibarat dihidupkan semula setelah diberi sedikit kefahaman tentang addin tercinta "ISLAM". Syukur.. Alhamdulillah. Masih ramai lagi sahabat-sahabat di luar yang ketandusan ilmu agama. Penulis amat bersykur dengan kurnian yang Allah berikan. Cuma kadang-kadang, untuk memelihara hati amat susah ibarat mengendong air ditapak tangan, sekiranya dibuka sedikit jari jemari maka, akan bercucuran air akan keluar dari celahan jari. Hati... di sinilah letaknya perasaan hasad dengki, dendam kesumat, amarah dan di sini jualah letaknya kasih sayang, cinta, simpati dan segala macam perasaan yang sinonim dengan diri insan yang bergelar manusia.

Memelihara kesucian hati... Bagaimana ingin memelihara kesucian hati? Hati mudah dicemari sekiranya tidak ada pemurnian. Mana mungkin hati yang kotor boleh menonjolkan sifat mahmudah... Selaku insan biasa, kita mudah dipengaruhi dengan keadaan sekeliling, masa dan situasi. Hanya Allah selayaknya untuk kita sandarkan setiap sesuatu... "Ya Muqallibal qulub thabbit qulubana ala dinik..." AMIN..

No comments:

"Al-Muhasibi : Tiap-tiap sesuatu ada nilainya, nilai manusia ialah akal dan nilai akal ialah sabar."