:: Allahumma solli a'ala Saidina Muhammad

Bercinta hingga ke syurga.. Ameen

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, December 20, 2009

Kembali Sujud..



“Allahuakbar.. Allahuakbar…..” Sayup-sayup kedengaran laungan azan. Raudhah terpanggil. Dia kembali meneruskan perjalanannya yang tidak tahu arah tujunya. Dia tercari-cari arah azan tersebut berkumandang. “Itu dia..” getus hatinya.

*****

“Subahanallah..” Kalimah agung memuji Allah.. Raudhah terpegun melihat ramai manusia berbondong-bondong menuju satu tempat dan arah yang sama.. Begitu juga hatinya.. melonjak-lonjak ingin menuju tempat yang sama yang dituju oleh manusia-manusia tadi…

*****

Seusai selesai solat berjamaah.. Raudhah kembali bermuhasabah diri.. Perit, memang perit ujian. Tapi jiwanya terasa tenang setelah mengadu kepada Pemilik jiwa-jiwa, Sebaik Pemberi dan Sebaik-baik Perancang.

Raudhah kembali sujud, kerana dia yakin sebaik-baik tempat pengaduan hanyalah kepada Pemilik yang memberi Ujian. Nikmatnya rasa ujian, baru kini Raudah memahami betapa para sahabat nabi merindui ujian daripada Allah, mereka akan resah bilamana diri tidak diuji, bukan disebabkan terlalu mengharapkan ujian tetapi mengharapkan perhatian daripada Sang Pencipta. Betapa beruntungnya diri yang diuji dengan mehnah dan tribulasi dariNya. Lagi tambah beruntung bagi mereka yang tabah dan redha dengan ujian tersebut.

*****

Munajat penguat rohani, membina jiwa sufi…

*****


Raudhah kembali mengorak langkah dengan yakin, meletakan Allah dihadapan.

No comments:

"Al-Muhasibi : Tiap-tiap sesuatu ada nilainya, nilai manusia ialah akal dan nilai akal ialah sabar."