:: Allahumma solli a'ala Saidina Muhammad

Bercinta hingga ke syurga.. Ameen

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, September 13, 2011

Indah Malam

Indahnya malam itu, terpulang kepada penghuninya yang mencorakkan malam tersebut. Bagi anak muda yang cintakan hiburan, malamnya dihiasi dengan joget tari di kelab-kelab malam. Alangkah ruginya nikmat usia yang Allah berikan kepada kita andai dipersiakan sebegitu rupa.

Bagi orang soleh menunggu malam itu ibarat malam pertama. Hanya diri hamba dengan Tuhannya. Bermadu kasih, munajat, melafazkan bait-bait Cinta dalam sujud dan ruku’.

Manisnya tahajjud hanya dapat di rasa oleh mereka yang menghayati dan merasainya. Ibarat kita yang memakan gula. Kita yang rasa manisnya. Tidak sama dengan orang yang memakan garam.

Tahajjud menguatkan jiwa yang lemah, putus asa, kecewa, sedih dan sebagainya. Kerana tahajjud melayarkan hati ke dalam lautan cintaNYA dan tenggelam dengan mengingatiNYA. Mengingati Allah menjadi penawar kepada 'rajuk hati'.

Jauh dari kesibukan dunia yang kadang membuatkan diri tersasar, leka, lelah, dunia yang kadang menyebabkan diri tertipu dengan ‘pakaian’nya yang indah, mengaburi mata tentang hakikatnya yang sementara.

Mana lebih baik bangun tahajjud kerana CINTANNYA atau tahajjud yang terkejut dari lena kerana dikejutkan oleh insan istimewa.


Di antara fadhilatnya :

1. Mendapat pengawasan Allah dan menampakkan kesan ketaatan di wajahnya.
2. Dikasihi oleh para ahli ibadah dan org mukmin.
3. Percakapannya menjadi hikmah dan bijaksana.
4. Dimudahkan hisab ke atasnya.
5. Mendapat catatan amal dari tangan kanan.
6. Doanya akan dikabulkan oleh Allah SWT.

كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا تَهَجَّدَ مِنْ اللَّيْلِ قَالَ اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ نُورُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ قَيِّمُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ رَبُّ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَنْ فِيهِنَّ


~Muhasabah diri: cintailah ILAHI~


No comments:

"Al-Muhasibi : Tiap-tiap sesuatu ada nilainya, nilai manusia ialah akal dan nilai akal ialah sabar."