:: Allahumma solli a'ala Saidina Muhammad

Bercinta hingga ke syurga.. Ameen

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, April 28, 2009

hanya Allah dan Rasul..

Salam imtihan buat sahabat2 seperjuangan…

Perjuangan mesti di teruskan..

Masih berbaki separuh lagi (tidak terbaca )novel Salahuddin Ayubi.. Salah satu koleksi bahan bacaan tambahan dan menjadi koleksi peribadi penulis.. Mengimbas kembali kisah yang dapat disingkap daripada kisah Salahuddin Ayubi (setakat yang penulis baca), penulis amat tertarik dengan kepintaran beliau dalam mengatur strategi menghadapi tentera musuh.. Setiap kali siri peperangan yang di rancang dengan strategi yang tersusun membuahkan kemenangan yang menjadi catatan sejarah hingga kini..

Bukan setakat kepintaran akal yang dikurniakan Allah kepadanya bergeliga tetapi juga, penulis turut tertarik dengan peribadi Salahuddin Ayubi.. Masih terpahat di benak fikiran penulis tentang pembacaan penulis mengenai peribadi Salahuddin Ayubi.. Antarnya: Beliau dikatakan tidak membayar zakat harta bukan disebabkan lokek atau kedekut akan tetepi dek kerana harta-harta beliau kesemuanya telah diinfakkan ke jalan Allah dan membelanjakan hartanya itu ke jalan yang diredhai Allah.. Subahanallah..

Sebenarnya.. penulis dah “ketepuan” di musim-musim peperiksaan nie.. =)

Sekadar coretan untuk menghilangkan stress.. Kembali kepada kisah Salahuddin Ayubi.. Pengorbanan beliau untuk menjulang Islam amat besar. Beliau seorang pewira, pejuang, pembela agama. Penulis teringat pada sahabat-sahabat seperjuangan yang turut bergerak kerja untuk Islam.. Walaupun usaha yang kita lakukan kecil tapi yang penting ikhlas dan hanya untuk mardhotillah.. InsyaAllah..

Almaklum.. Penulis teringat tentang kata-kata sahabat-sahabat.. “…ana tinggal ALLAH dan RASUL..” Kebiasaan, Diakhir-akhir sem, seluruh tenaga dan keringat, wang ringgit, masa dan segala-galanya telah dikorbankan. Yang tinggal hanya Allah dan Rasul.. =).. Semoga bait kata itu menjadi azimat semangat untuk kita mengorak langkah menghabiskan sem yang berbaki ini.. Ambillah iktibar sahabat-sahabat, dari perjuang Salahuddin Ayubi dalam perjuangan dan kehidupan sehari-harinya hanya untuk menginfakkan diri kepada Allah.. Kebergantungan diri (tawakkal) kepada Allah dalam apa jua keadaan.

Kebergantungan kepada Allah (tawakkal), adalah antara peringkat maqam yang tinggi (bagi golongan sufi) dalam mengejar madhatillah. Penulis teringat tentang subjek tasawuf yang penulis ambil sem nie.. Mungkin boleh di kongsi bersama.. Peringkat-peringkat / maqomat yang perlu dilalui oleh seseorang yang ingin mencapai mardhotillah (di dalam kitab al-luma’) ialah:

1)Maqam taubat

2)Maqam wara’

3) Maqam zuhud

4)Maqam fakir (ilallah)

5)Maqam sabar

6)Maqam tawakkal

7)Maqam redha

Kalau nak mengetahui lebih lanjut mengenai huraian setiap peringkat maqam, bolehlah merujuk kitab-kitab yang berkaitan..(tapi penulis belajar berdasarkan kitab al-luma’)~Sebahagian daripadanya shj

Wallahua’lam.. Setakat nie sahaja coretan penulis, moga ilmu yang diperolehi sama ada secara langsung daripada pengkuliahan ataupun tidak, dapat kita sama-sama mengaplikasikan untuk membentuk fard-muslim.. Moga lahir di kalangan penerus mata rantai ini, Salahuddin Ayubi yang kedua.. InsyaAllah..

Ma’ataufik wannajah..Amin..

No comments:

"Al-Muhasibi : Tiap-tiap sesuatu ada nilainya, nilai manusia ialah akal dan nilai akal ialah sabar."