:: Allahumma solli a'ala Saidina Muhammad

Bercinta hingga ke syurga.. Ameen

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, January 25, 2014

TREVALOG HAJI SIRI 2


Sambungan...

Menempuh gelap malam dengan berjalan kaki melalui lereng-lereng di padang pasir dan melintasi jalan raya, hanya terkadang lampu jalan dan samar cahaya bulan menerangi derap langkah kami. Terasa berada di medan Tamrin berjalan kaki sekitar jam 3pagi hingga 7pagi.

Pengalaman yang tidak dapat dilupakan.

Kami tiba di rumah penginapan sekitar jam 8pagi (di Mina). Maklong dan Tokcik gelaran bagi tuan rumah tempat kami menginap. Alhamdulillah, layanan yang sangat baik dari mereka. Terasa berada di rumah sendiri. 

Malam pertama kami bergerak ke masjidil haram, hajatnya nak lakukan tawaf qudum. Tapi hanya suami , kak yus dan suaminya yang berpeluang melakukan tawaf. Nak dijadikan cerita lampu merah saya datang setibanya di Mina. Dek kerana lenguh dan sakit pinggang berjalan jauh, setibanya diperkarangan masjid suami meminta kerusi roda. Dapatlah saya dan kak yus merasa duduk di kerusi roda dan di tolak oleh encik-encik suami... hehe... beruntung dan berasa bertuah dapat suami yang penyabar dan penyayang.. Alhamdulillah...




WUKUF DI ARAFAH

Suasana sekitar wukuf di Arafah

Keesokan harinya 9 Zulhijjah 1434H (bersamaan14 OKTOBER 2013), paginya kami berkumpul bersama-sama pelajar Malaysia di Mekah dan menaiki sebuah bas untuk bergerak ke Arafah. Subahanallah, berjuta lautan manusia berhimpun di Arafah. 


 Antara sedekah jariah berbentuk makanan dan minuman kepada jemaah haji oleh dermawan

bersambung...



No comments:

"Al-Muhasibi : Tiap-tiap sesuatu ada nilainya, nilai manusia ialah akal dan nilai akal ialah sabar."