:: Allahumma solli a'ala Saidina Muhammad

Bercinta hingga ke syurga.. Ameen

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, August 23, 2009

Cabaran Pemikiran..



IDEOLOGI

Penulis berkelapangan mengikuti seminar pemurnian aqidah yang dianjurkan oleh Masjid Wilayah pada 20 Ogos 2009. Siri perbentangan yang amat menarik dan memberi pelbagai input baru kepada penulis. Meskipun istilah “ideologi” acapkali dibicarakan dipelbagai bentuk kupasan, ruang masa, tempat dan keadaan namun gerakan-gerakan yang membawa isme-isme yang bertentangan dengan Islam terus bergerak membawa misi masing-masing. Antara isme-isme yang disentuh sewaktu seminar adalah Islam Liberal, Feminisime, Pluralisme dan beberapa lagi yang disentuh secara tidak langsung..


ISLAM LIBERAL
Keterbukaan yang dianjurkan oleh Islam Liberal boleh menggugat umat Islam sekiranya tiada maklumat dan kefahaman yang jelas mengenainya. Golongan ini ingin memahami Islam itu dengan penafsiran melalui akal semata-mata dan membuka ruang ijtihad kepada semua dengan seluas-luasnya tanpa ada syarat dan kelayakan tertentu. Keadaan ini memberi cabaran kepada aqidah seterusnya cabaran kepada agama itu sendiri. Barat menyusun strategi menentang Islam dengan versi terkini iaitu melalui “al-Ghaz al-Fikr” iaitu serangan pemikiran. Asas pemikiran Liberal ialah indiyah , La adriyah dan I’nadiyah menyebabkan individu muslim yang goyah mudah untuk terpengaruh dengan dakyah yang dibawa seterusnya menimbulkan keraguan dalam diri.

Kembali melihat kepada perkembangan falsafah semenjak zaman Yunani dan seterusnya. Tokoh falsafah seperti Plato, Aristotle, Descartes, Francis Bacon dan lain-lain memulakan pencarian sesuatu hakikat kebenaran bermula daripada timbulnya “sesuatu keragunan”. Orang barat yang bukan penganut Islam cuba untuk mencari kebenaran daripada “keraguan” kepada “keyakinan”. Keadaan sebaliknya bagi seorang muslim yang dari hari ke hari mendalami agama dengan cara dan kaedah yang betul akan membentuk keyakinan, seterusnya “ainul yaqin” dan seterusnya membentuk “haqul yaqin”.

Melihat kepada trauma yang berlaku ke atas agama Kristian sewaktu pemisahan agama dengan urusan dunia memberi impak kepada penganut Kristian itu sendiri. Menyebabkan pertentangan antara golongan falsafah ataupun ahli sains dengan gereja. Sehinggakan gereja sanggup untuk mengenakan hukuman bunuh keatas ahli falsafah termasuk meracun seperti yang berlaku ke atas Socrates. Hal ini tidal berlaku didalam agama Islam.

Gelombang Liberalisasi melanda umat Islam, kesannya dapat diambil contoh apa yang berlaku di Negara Indonesia. Kecelaruan ini memberi kesan negatif sehinggakan seseorang itu boleh mengatakan “saya adalah muslim protesten”.


FEMINISIME
Golongan ini memperjuangkan hak-hak wanita sehinggakan ingin hak wanita sama taraf dengan lelaki. Seperti hak pusaka, hak menjadi imam dan lain-lain. Mereka juga menyatakan tentangan terhadap wanita yang berhijab. Hijab dikatakan satu penindasan kepada kaum wanita dan ia merupakan adat masyarakat arab.

Penulis sebagai seorang muslim yang memakai hijab sebagai pelingdung diri tidak merasakan ia adalah satu penindasan. Bahkan diri rasa selamat dan terpelihara daripada fitnah serta gangguan yang melampau. Hijab bukan satu adat tetapi adalah dasar hukum yang termaktub dalam al-Quran:

Finimisme adalah semangat yang datang daripada ideologi Liberalisme. Penulis berpendapat finimisme bukan membebaskan wanita daripada penindasan akan tetapi ‘membebaskan’ wanita daripada agama. Apabila manusia jauh daripada agama maka akan berlaku banyak kerosakan. Sesungguhnya akal dan wahyu selari. Akal perlu dipandu dengan petunjuk al-Quran dan Hadis.

Firman Allah yang bermaksud:

"Dan Kami turunkan kepadamu al-Qur'an, agar kamu menerangkan kepada umat manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka".(QS. an-Nahl:44).


~mencari diri~

Monday, August 17, 2009

Ibrah..

HAKIKAT MATI


Sekilas mengenai hidup dan mati

Manusia terdiri daripada dua komponen besar yang saling bergantungan iaitu roh dan jasad. Mati ialah terjadinya pemisahan antara roh dan jasad. Jasad yang dijadikan daripada tanah akan kembali kepada tanah manakala roh (hanya Allah sahaja ynag lebih mengetahui hakikat sebenar roh) akan kembali kepada Tuhan penciptanya. Unsur roh menyebabkan manusia melihat, mendengar, merasa, berfikir dan lain-lain. Semua keadaan inilah yang akan menjadi manusia gembira, sedih, marah dan lain-lain.


Roh atau rohani mempunyai banyak nama, mengikut fungsinya. Dinamakan roh atau jiwa ataupun nyawa dalam fungsinya menghidupkan, dinamakan akal dalam fungsi memikir, mencari sebab dan akibat, mengigat dan menghayal. Dinamakan hati atau kalbu dalam fungsinya mengimplimintasikan perasaan. Dinamakan nafsu dalam fungsinya berkeinginan dan kehendak. Oleh itu rohani terdiri daripada empat unsur iaitu roh, akal, hati dan nafsu.


Firman Allah:

“Dan mereka akan bertanya kepada (Muhammad) tentang roh, katakanlah: Roh itu urusan Tuhanku, dan kami tidaklah diberi pengetahuan kecuali sedikit.” (al-Isra’ : 85)

Para ulama’ menyatakan bahawa kematian bukan hanya musnah atau lenyap tetapi adalah terputus atau terpisahnya hubungan antara roh dan jasad, bertukar atau berpindahnya suatu keadaan kepada keadaan yang lain, suatu tempat ke tempat lain, dan mati merupakan salah satu musibah yang paling besar. Para ulama’ berkata, “Tetapi ada hal yang lebih dasyat daripada kematian, yaitu lalai dalam menghadapi kematian, serta meninggalkan amal soleh yang merupakan bekalan selepas mati. Bahkan pada kematian itu terdapat ibrah yang dapat difikir dan diambil pelajaran”.

Didalam suatu riwayat diceritakan, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “Seandainya binatang-binatang itu mengetahui tentang kematian, maka kamu tidak mengenal makanan yang telah membuatmu menjadi gemuk”.

Mati dinamakan musibah berdasarkan firman Allah:

Maksudnya: “Lalu kamu ditimpa bahaya –musibah-kematian” (Surah Maidah:ayat 106).



Kesempatan bertaubat untuk memohon redha Allah

Al-isti’tab ialah memohon keredhaan. Keredhaan Allah hanya akan diperolehi oleh persalah maksiat setelah bertaubat serta tidak mengulangi perbuatan dosa tersebut. Diriwayatkan daripada Sahl ibn ‘abdullah at-Tastari, dia berkata, “mengangan-angankan kematian adalah dilarang, kecuali untuk tiga keadaan iaitu; orang yang tidak mengetahui apa yang akan terjadi setelah kematian, orang yang lari dari takdir Allah, dan orang yang ingin sekali berjumpa dengan Allah”.


Rasulullah melarang manusia untuk mengharapkan kematian. Hadis Rasulullah “Janganlah salah satu diantara kalian mengharapkan kematian kerana ditimpa musibah. Jika ada musibah, maka hendaklah dia berdoa : Ya Allah, hidupkanlah aku, jika hidup itu lebih baik bagiku. Matikanlah aku jika mati itu lebih baik bagiku”. Manusia boleh mengharapkan kematian dengan syarat mengharapkan kematian dengan pasrah terhadap qadha’ dan qadar Allah, yang lebih utama ialah sabar dan tenang dalam menghadapi takdir Allah.


Memadailah kematian itu sebagai nasihat. Setiap manusia berjalan menuju kematian. Ia adalah ketentuan yang pasti. Dimana ia (kematian) menghina para perlaku kezaliman dan melumpuhkan semua perlaku maksiat. Orang derhaka pada ketika itu akan insaf dan orang yang berdosa akan kembali bertaubat.


Sakitnya sewaktu sakarat ada diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim, bahawa ketika Rasulullah akan wafat, baginda meletakkan sehelai kain basah di antara wajahnya memandangkan beratnya sakaratul maut yang bakaldihadapi. Tatkala itu Rasulullah mengucapkan (maksudnya) “Lailahaillallah, Lailahaillallah, Lailahaillallah.. sesungguhnya setiap kematian itu ada sakaratnya.. Ya Allahh bantulah aku menghadapi sakaratul maut.. Ya Allah, ringankanlah bagiku sakaratul maut”.



Mati dan hidup sesudah mati

Kehidupan selepas mati adalah kehidupan kedua setelah berlaku kematian. Kehidupan kedua ini adalah dikatakan kehidupan akhirat. Kubur merupakan tempat persinggahan awal sebelum ke akhirat. Diriwayatkan oleh Ibnu Majah dari Hani’ ibn Utsman, dia berkata: Apabila Utsman berada di kuburan, maka dia pasti menangis, sehingga janggutnya dibasahi dengan air mata. Seseorang bertanya kepada Utsman “wahai Utsman, kenapa saat engkau mengigati syurga dan neraka engkau tidak menangis tetapi saat berada di sini (kubur) engkau menangis?”. Utsman menjawab, “Rasulullah s.a.w bersabda: Kubur merupakan tempat persinggahan awal menuju akhirat. Apabila seseorang selamat di sana (kubur), nescaya seterusnya dia akan selamat. Tetapi apabila seseorang tidak selamat di sana (kubur), nescaya seterusnya dia akan lebih menderita”.


~Aku perlukan bimbinganMU Allah~

Tuesday, August 11, 2009

Ramadhan Kareem



Tanggal 17 Ramadhan tahun ke-2 Hijrah (Jumaat), terjadi peperangan Badar al-Kubra. Sebuah peperangan yang besar dan pertama kali berlaku antara kaum muslimin menentang kaum musyrik. Pertempuran terjadi berhampiran sebuah lembah di kota Madinah iaitu di Badr. Kekuatan kaum muslimin seramai 300 orang menentang kekuatan kaum kuffar seramai 1000 orang.

Tanggal 18 Ramadhan tahun ke-8 Hijrah, peristiwa futuh Makkah (membebaskan Mekah), era baru Islam setelah Islam ditindas dan dizalimi.

Ramadhan tahun ke-9 Hijrah, Kaum Muslimin di bawah pimpinan panglima Thariq bin Ziad membuka Andalusia (Spanyol)- Futuh Andalusia.

Banyak lagi sejarah daripada sirah-sirah terdahulu yang boleh dijadikan peniup semangat dan motivasi diri. Kisah kegemilangan Islam bukan sekadar dalam lipatan sejarah akan tetapi perlu diulang mungkin dalam versi terbaru berdasarkan mehnah dan tribulasi kini. Ibrahnya diambil daripada sejarah lampau yang diadaptasikan ke realiti sekarang.

Mungkin, dengan akal yang cetek ada yang beranggapan bahawa sesuatu yang luar biasa, Islam dapat membentuk sejarah dengan siri-siri kemenangan dan kegemilangan tambahan dicapai sewaktu bulan Ramadhan. Didalam keadaan lapar dan dahaga serta bilangan yang sedikit, bagaimana mampu?

Kekuatan Islam bukan letaknya diperut.. tetapi dihati dan akal..

Bagaimana kekuatan hati dan akal dapat memberi kemenangan kepada Islam?

Menurut ahli tasawuf, seseorang akan terus “hidup” sekiranya hati dan akal “dipelihara”. Pemerkasaan hati dan akal akan membentuk kesungguhan dalam beramal, kecekalan dalam berjihad, ketajaman dalam mengatur strategi..


Kembali mengkoreksi diri:

Daripada Abu Abdullah al-Nu'man ibn Basyer r.a. beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkaraperkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati.

Monday, August 10, 2009

Syukur.


Alhamdulillah..
Bersyukur Allah permudahkan perjalanan pulang ke kampung dan kembali pula ke bumi perbukitan ilmu..

Teruja dapat pulang ke kampung..
Walaupun seketika cuma, tapi suatu yang amat berharga buat diri penulis..
Dapat menatap wajah mak dan abah..
Masih diberi peluang untuk mencium tangan dan pipi mereka.. Alhamdulillah..


::anak-anak buah yang mak su sayang::


Sunyi sepi rumah. Walaupun adik beradik ramai, almaklumlah bila dah besar-besar, sudah berkeluarga, dan sudah bekerjaya masing-masing kena curi masa nak balik.
Tak sabar tunggu raya, masa tu je boleh berkumpul sekali..
Sempat jumpa anjang dan angah je balik kampung tempoh hari..

Dah lama tak jumpa: kak idah sekeluarga, tam sekeluarga, acik sekeluaga dan uda.
Sayangnya diri ini pada kalian. Mungkin tidak pernah terungkap dengan kata-kata, namun hati sentiasa mengiyakan. Semoga ikatan kekeluargaan ini dipelihara olehNya.


Buat tam n abag a:

-Selamat menyambut kelahiran cahayamata yang ke-3. =)

Buat acik n abg cik:

-Selamat kembali ke tanah air.=)

KELUARGA MUSLIM ADALAH:


-“Masjid” iaitu memberi pengalaman dan pengajaran agama.
-“Madrasah” iaitu mengajar nilai-nilai murni Islam.
-“Benteng” daripada tipu daya dan kemungkaran.
-“Klinik” merawat dan memelihara jasmani dan rohani setiap sudut komponen kekeluargaan.
-“hizbullah” yang turut serta dalam perjuangan menegakkan Islam. Dari keluarga dapat melahirkan kader-kader dakwah.. INSYAALLAH..

Wednesday, August 5, 2009

INTIPATI KULIAH US MAZLAN





ISRAILIYAT.

Kalimah Israiliyat dikaitkan dengan kisah-kisah yang dibawa masuk dalam penafsiran al-Quran dan hadis nabi. Sumber tafsir israiliyat adalah daripada thurath Yahudi (kitab taurat) yang terkandung padanya pengajaran serta sumber kedua adalah thurath Nasrani (kitab injil). Telah berlaku tokok tambah di dalam kedua-dua kitab ini.
Kisah yang datang bukan daripada dua sumber dan diselitkan didalam penafsiran al-Quran dan hadis nabi juga dipanggil tafsiran israiliyat.


FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MASUKNYA ISRAILIYAT DALAM TAFSIR:

1) Kerana taurat dan injil terdapat kisah-kisah yang manusia ingin tahu seperti kejadian alam, kejadian manusia dan lain-lain.
2) Ingin mengetahui kisah para nabi dan umat terdahulu secara terperinci.
3) Dalam al-Quran hanya ringkasan, tetapi dalam kitab-kitab terdahulu banyak secara terperinci seperti nama-nama pemuda al-Kahfi, warna anjing mereka dan lain-lain.
4) Manusia berkeinginan ingin tahu tentang sesuatu.
5) Sesetengah golongan mufassirin ada yang terlepas pandang mengenai sanad. Atau ada sesetengahnya hanya menukilkan kisah sahaja.

ULAMA’ MEMBAHAGIKAN KEPADA 3:

1) Maqbul: Apa yang diketahui kesohehannya diambil daripada nabi (contoh kisah nabi Khaidhir). (diterima).
2) Maskud a’nhu: Yang tidak ketahui kesohehan atau riwayat tersebut tapi boleh diambil sebagai peringatan. (boleh ambil ibrah atau boleh abaikan).
3) Yang bertentangan dengan syariat Islam dan akal. (tertolak).

Antara kitab yang banyak menukilkan bersumberkan israiliyat dengan tujuan mengambil ibrah adalah seperti tafsir Ibn Kathir. Pengambilan dari sumber israiliyat hanyalah bertujuan sebagai ibrah tetapi tidak boleh dijadikan sumber hujah.

Tuesday, August 4, 2009

Sahabat..

::Kenangan::

"Sahabat...

Jika hari ini aku terlalu gembira..

Sedarkan lah aku dengan amaran-amaran ALLAH..

Jika aku bersedih tanpa kata..

Bimbinglah aku dengan tarbiyah pencipta..

Jika ku lemah tsk berdaya..

Ingatkan aku dengan keindahan dan kenikmatan syurga..

Jika ada diantara kita ada tembok yang memisahkan..

Ajaklah aku meleraikan segera..

Maafkan diriku andai hatimu terluka..

UKHUWWAH KITA UNTUK SELAMANYA.."



::G main bowling gan cik sal, cik yah, kak nad, cik dil n cik yam.. best=)::


"Al-Muhasibi : Tiap-tiap sesuatu ada nilainya, nilai manusia ialah akal dan nilai akal ialah sabar."